Initiële stand servo's na inschakelen voedingsspanning

Vragen over de producten van
Bram

Initiële stand servo's na inschakelen voedingsspanning

Ongelezen bericht door Bram » 15 jun 2019, 10:54

Ik zit nog steeds met een belangrijk probleem met mijn servo's. Ik heb het tot nu toe laten liggen voor later maar het gaat me nu toch opbreken.

Bij het inschakelen van de voedingsspanning komen sommige (of veel) servo's in beweging op maximale snelheid, zo te horen.
Het selectievakjes 'suspended' zij aangevinkt, dus de servo's zouden volgens mij niet in beweging moeten komen.
Ze gaan in plaats daarvan soms op volle snelheid naar een ongewenste stand bij het inschakelen van de voedingsspanning (ITrain draait dan nog niet). Dat gebeurt niet consequent, soms wel soms niet. Ze kunnen dan zaken kapot trekken. Lastig is dat de servo's meestal wel naar een acceptabele positie gaan. Foutopsporing is daarmee een lastige zaak.

Als de servo's vervolgens van ITrain of van OC32Config een opdracht krijgen wordt keurig de aspectstand ingesteld, maar dan is het te laat.
Ik heb behoorlijk gezocht bij de Dinamousers, maar ik kan geen antwoord vinden. Ik gebruik de door jou geleverde draden en de SP04 voor de aansturing van de servo's.

Ik probeer nu maar of 'suspended' afvinken en een geschikte beginstand opgeven (initial position) soelaas biedt, maar dat betekent wel dat de servo aangestuurd blijft. Minder mooi dus.

DTS
Beheerder

Re: Initiële stand servo's na inschakelen voedingsspanning

Ongelezen bericht door DTS » 15 jun 2019, 21:02

Als je dat ervaart heb je ergens toch iets niet goed uitgevoerd.

Doet de oc eenmalig heel kort de servos stuipen? Of heel lang.
Wat helpt is de init op 0 te zetten.

Controleer daarna of je alle grounds van de voedingen goed zijn aangesloten op de verdeelblokken. En met dit ook op de sp04r v+ en v- aansluiting. Het klinkt als een potentiaalverschil.

Met welke voltage voed je de OC32? Is de voedingsspanning hoger dan de spanning op k5 dan kan het inschakelen en potentiaalverschil geven.

Hoe hoog is de voltage op de sp04r. Is die lager dan 7,2v dan heb je spanning verlies. Schroef dan de voeding op naar 9v.

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 14 jul 2019, 19:57

Hoi Martin,
ik heb het probleem even laten liggen zonder het op te lossen.
Jouw suggesties nagelopen, maar alle draden liggen goed. Er staat 7,52 V op de SP04

Inmiddels ben ik wat verder. Het is me duidelijk dat meer mensen met het probleem kampen. Zie: https://forum.modelspoormagazine.be/ind ... ic=25389.0 Daar wordt het probleem door verschillende mensen genoemd. Er worden mogelijke oplossingen aangedragen zonder dat er een oplossing gevonden wordt. Ook in de SP04(R) handleiding wordt het probleem genoemd. Daar staat dat het probleem verkleind is (niet verdwenen!) met de 'revision; (R)
Ik heb inmiddels met verschillende servo's geëxperimenteerd. Bet de Turnigy TG9e en de Hextronic HTX900 treedt het probleem op.
Bij de Turnigy TG9d en de Turnigy TGY-90S en de Microservo 99 zie ik het probleem op dit moment(Iin mijn huidige configuratie)niet optreden.

Het is wel een flink probleem want ik heb inmiddels heel wat van de 'verkeerde' servo's in huis, en er is al heel wat kapotgetrokken door de eigenzinnige bewegingen van die gasten.

groet,
Bram

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 14 jul 2019, 21:58

Hoi Bram,

Dat de digitale servos hier niet gevoelig voor zijn is logisch, die reageren immers op een echte stuurpuls. Ze zien het verschil tov een stoorpuls of inschakelpuls.

Ik blijf van mening, mede uit eigen ervaring en extended testwerk, dat ook de analoge servos met de inschakelpuls geen schade hoeven aan te richten. Ook de analoge servos werken gewoon goed en zonder aanrichten van schade.

Anders zou ik op mijn kleine testopstelling, demobanen en proefopstellingen elke keer dat ik de spanning inschakel alle wissels mogen vervangen, tot heden (praat over 6 jaar) nog geen enkele schade veroorzaakt door een analoge servo. Ook bij andere gebruikers die de servos op de juiste manier toepassen zijn geen schademeldingen bekend. Onder deze gevallen enkele commerciele en proffesionele modelbanen. Enige schades die bij ons wel bekend zijn waren te herleiden aan foutieve montage of inregelen.

Doen ze dat wel dan raad ik aan om eerst te gaan kijken naar de manier van montage, overbrenging en inregelwaardes.

Pas als dat is uitgesloten kunnen we gaan kijken naar een foutieve wijze van aansturing door de OC32.

Dus voordat ik overstag ga om Leon te vragen de aansturing na te kijken:

- is de montage van de servo goed,
- is de overbrenging van het verenstaal vrij van problemen
- is de bekalebeling goed aangelegd
- is de range en midpoint goed ingesteld

Wil je er zeker van zijn, we kunnen ook langskomen om je hierbij te helpen. Dan kunnen we zelf zien waardoor je problemen veroorzaakt worden.

Kortom ik heb wel reproduceerbaar bewijs nodig om een probleem bij een fabrikant hard te maken

Groetjes Martin

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Plaats reactie