Starten met..

Vragen over de producten van
OBBinN

Starten met..

Ongelezen bericht door OBBinN » 18 apr 2020, 18:28

Hallo hier!

Om tzt mijn seinen te gaan aansturen ben ik van plan om de OC32 in te gaan zetten omdat het seinstelsel best complex kan zijn kwa mogelijkheden, nu had ik al ontdekt dat de OC32 hiervoor redelijk geschikt is.. :lol:

Maar nu het probleem, op dit gebied ben ik totaal leek en al druk aan het inlezen en bekijken van dit apparaatje. Nu zijn er al een paar varianten waarvan ik alweer kwijt ben wat het verschil precies is, maar daar kom ik wel uit hoop ik. Ik ben op zoek naar een soort 'starterspakket' of informatie punt voor wat ik nu precies nodig heb voor wat ik wil gaan doen!

Ik heb:
- iTrain V5.x standaard
- IB II (N-spoor DCC)
- Vaste computer met genoeg power

Ik wil:
- Seinen aansturen, aantal nog even onbekend
- Eventueel uitbouwen, maar dat voor te toekomst

Om de IB/treinen te ontlasten wil ik het systeem als een 2e interface bij iTrain gaan draaien en gebruiken voor om te beginnen de seinen. Dus:

Wat heb ik nodig?
- OC32 module
- Voeding
- Interface pc (U485 ??)

Maar welke OC32 module is voor mij de beste optie? Ikzelf heb het idee van de DCC variant omdat ik DCC rij, maar omdat ik het los van de IB wil draaien kan het dus ook een andere zijn, denk ik?

Voor de voeding heb ik echt geen idee. Voor de IB 2 en de Power 4 heb ik losse 'treintrafo's' van Uhlenbrock onder de baan hangen, maar die zijn dus niet geheel goed icm de OC32, een regelbare voeding zou beter zijn, maar welke?

Om de OC32 als 2e interface bij iTrain te zetten heb ik een andere compoort nodig aan de pc en dus de U485 module om met de OC32 te verbinden, als ik dat goed begrepen heb..!

Wie-o-wie kan mij op de goede route zetten om dit systeem onder de knie te krijgen, om te beginnen dus de start!

Bedankt en met vriendelijke groet,
Wouter

DTS
Beheerder

Re: Starten met..

Ongelezen bericht door DTS » 18 apr 2020, 21:27

OBBinN schreef:
18 apr 2020, 18:28
Hallo hier!

Om tzt mijn seinen te gaan aansturen ben ik van plan om de OC32 in te gaan zetten omdat het seinstelsel best complex kan zijn kwa mogelijkheden, nu had ik al ontdekt dat de OC32 hiervoor redelijk geschikt is.. :lol:

Maar nu het probleem, op dit gebied ben ik totaal leek en al druk aan het inlezen en bekijken van dit apparaatje. Nu zijn er al een paar varianten waarvan ik alweer kwijt ben wat het verschil precies is, maar daar kom ik wel uit hoop ik. Ik ben op zoek naar een soort 'starterspakket' of informatie punt voor wat ik nu precies nodig heb voor wat ik wil gaan doen!
Dan gaan we je even op gang helpen :)
Ik heb:
- iTrain V5.x standaard
- IB II (N-spoor DCC)
- Vaste computer met genoeg power
Dat is voldoende
Ik wil:
- Seinen aansturen, aantal nog even onbekend
- Eventueel uitbouwen, maar dat voor te toekomst

Om de IB/treinen te ontlasten wil ik het systeem als een 2e interface bij iTrain gaan draaien en gebruiken voor om te beginnen de seinen. Dus:

Wat heb ik nodig?
- OC32 module
- Voeding
- Interface pc (U485 ??)
Klopt inderdaad, aangezien je 5 standaard hebt kan je de OC32 als een tweede eigen interface in iTrain aansturen. Dit doe je via de U485J usb module.
Maar welke OC32 module is voor mij de beste optie? Ikzelf heb het idee van de DCC variant omdat ik DCC rij, maar omdat ik het los van de IB wil draaien kan het dus ook een andere zijn, denk ik?
OC32/NG-A : ADM versterkerbanken aanwezig
OC32/NG-D : DCC interface aanwezig
OC32/NG-ADE: ADM en DCC interface

In jouw geval heb je de OC32/NG-A nodig :)
Voor de voeding heb ik echt geen idee. Voor de IB 2 en de Power 4 heb ik losse 'treintrafo's' van Uhlenbrock onder de baan hangen, maar die zijn dus niet geheel goed icm de OC32, een regelbare voeding zou beter zijn, maar welke?
Een gestabiliseerde gelijkspanning. We gebruiken meestal de Meanwell RSP voedingen van 100W. Omdat je met servo's werkt kan je de 7,5V versie nemen, dan branden je seinen ook een stuk mooier
Om de OC32 als 2e interface bij iTrain te zetten heb ik een andere compoort nodig aan de pc en dus de U485 module om met de OC32 te verbinden, als ik dat goed begrepen heb..!
Helemaal correct :)
Wie-o-wie kan mij op de goede route zetten om dit systeem onder de knie te krijgen, om te beginnen dus de start!

Bedankt en met vriendelijke groet,
Wouter
Om te starten heb je dus nodig:

1x MEANWELL RSP-100-7,5 inclusief montagesets en aansluitkabel
1x OC32/NG-A
1x U485J
1x patchkabel (lengte naar keuze)

Voor de seinen heb je geen tutorials nodig, standaard zijn de OC's van sink drivers voorzien en de seinen zijn snel te laden middels de device defenition files. Voor servo's heb ik op de website tutorials beschikbaar.

Groetjes!

OBBinN

Ongelezen bericht door OBBinN » 18 apr 2020, 21:50

DTS schreef:
18 apr 2020, 21:27
Om te starten heb je dus nodig:

1x MEANWELL RSP-100-7,5 inclusief montagesets en aansluitkabel
1x OC32/NG-A
1x U485J
1x patchkabel (lengte naar keuze)

Voor de seinen heb je geen tutorials nodig, standaard zijn de OC's van sink drivers voorzien en de seinen zijn snel te laden middels de device defenition files. Voor servo's heb ik op de website tutorials beschikbaar.

Groetjes!
Hallo DTS/Martin,

Ik was al weer een stukje verder met zoeken en erachter komen hoe het in elkaar steekt! Ik ga met het Oostenrijkse seinenstelsel werken en deze lijken redelijk veel op het Duitse stelsel, waar ik inmiddels al wat informatie en een ddf van gevonden had, geen idee of die gaat werken, maar dat gaan we tegen die tijd wel eens meemaken! ;-)

Patchkabels kan ik zelf maken, dus geen probleem evenals de aansluitkabel. Heb ik ook nog wel liggen. Die montageset(s je praat meervoud dus meer van nodig??) wat houd dat precies in/wat zit daar precies in? Op de website van VPEB hebben ze het over een 'simpele' voeding van de Conrad die goed voldoen en deze kosten de helft van de Meanwell voeding (levert dan ook wel minder, maar de servo's waar je het over hebt (hoe kom je daar bij?? :mrgreen: ) stuur ik via de IB2 en digikeijs modules) De OC32 wil ik in eerste instantie echt enkel gaan inzetten voor het sturen van de seinen omdat er geen echt goede seindecoder is die kan wat het OeBB seinbeeld laat zien (Een losse knipper groen als vertreksignaal (ook al topic over op het iTrain forum)) Als het daadwerkelijk goed bevalt is er een mogelijkheid om over te stappen van Digikeijs naar OC32, maar eerst bouwen aan het landschap en de seinen aan de praat krijgen!! :mrgreen:

Als ik nu deze OC32 'vol' heb en toe ben aan een 2e, worden deze dan gekoppeld door middel van een patchkabel en het adres ingesteld op 2? Had de configuratiesoftware gevonden en geïnstalleerd en er even ingedoken, kwam daarbij het instellen van een adres tegen, vandaar alvast deze vraag.

Tot zover wederom bedankt, ik ga mij nog even verder inlezen in de handleiding, moet de seinen nog uit Oostenrijk laten komen (Krois-Modell) en dan nog even de financiële huishouding een beetje afwachten in deze rare tijd! ;)

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 19 apr 2020, 11:48

In principe is elke stabiele gelijkspanning voldoende hoor, zolang hij maar echt stabiel is.

De reden dat we Meanwell adviseren is omdat we hier veel ervaring mee hebben op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en vooral veiligheid.
Ook worden deze voedingen aangeraden door VPEB omdat hij dezelfde bevindingen deelt.

Een montageset is een set van 4 beugels om de voeding te monteren, verder heb je een terminalcover nodig om de aansluitingen te beschermen tegen aanrakingsgevaar.

Groetjes

OBBinN

Ongelezen bericht door OBBinN » 19 apr 2020, 13:16

Oke, duidelijk! Ik ga alles even onder elkaar zetten en tzt de nodige spullen bestellen! 8-) ;)

Plaats reactie