OC32/NG-Full

Vragen over de producten van
Tom51-49

OC32/NG-Full

Ongelezen bericht door Tom51-49 » 07 jan 2021, 14:22

Hallo,Martin
in wisselstraat(2) bestaande uit 4 stuks, een ervan 'n Fleischman wissel-8 ,die wil ik vervangen door een Peco code 55

Alles zit nu op een OC32/1,wil de Wissel 8 en W 14(Peco) en 15(Peco) naar een andere OC32 brengen,namelijk de OC32/5 NG-Full,is nu uitgerust met 15 volt en 7,5 volt.
15 volt met ADM-Sink drivers,pinnen 0-7 en 8-15

7,5 volt met Weerstandsbank,pinnen 16-23 en 24-31 met ook Weerstandsbank,kan ik deze laatste Weerstandsbank eruit halen en een Sinkdriver op de pinnen 23-31 zetten in de 7,5 volt aansluiting voor de polarisatie van de Peco-wissels,W-8, W14 en, W15
waarbij natuurlijk ook de servo's worden aangesloten op de Weerstandsbank,die komen van de OC32/1

Groetjes,Ton

DTS
Beheerder

Re: OC32/NG-Full

Ongelezen bericht door DTS » 09 jan 2021, 15:15

Hoi Ton,

Ja dat lijkt mij gewoon te kunnen, als ik je teksten goed begrijp. Ik moet eerlijk zeggen dat je omschrijving vrij lastig te volgen is.

Tom51-49

Ongelezen bericht door Tom51-49 » 09 jan 2021, 15:38

DTS schreef: 09 jan 2021, 15:15 Hoi Ton,

Ja dat lijkt mij gewoon te kunnen, als ik je teksten goed begrijp. Ik moet eerlijk zeggen dat je omschrijving vrij lastig te volgen is.
Ik wil gewoon de weerstandsbank op pin 23 -31 (7,5 Volt) vervangen door een gewone sinkdriver,geen ADM op de OC32/NG Full

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 12 jan 2021, 19:20

Hoi Ton,
ik zit je draadje even te bekijken. Ik werk ook met Dinamo (samen met iTrain). Bij de klassieke puntstukbediening waar één OC32 servo bedient en met een andere uitgang het puntstukrelais bedient moeten servo en puntstuk van één wissel wel op één OC32 zitten. Dit omdat andere de timing van het omschakelen niet goed geregeld kan worden. Het omschakelen van het puntstuk moet gebeuren als de wisseltong vrij is van de rails. Dat is bij de Electrofrog kritisch! Als je echter een (nieuwe) Peco-unifrog wissel gebruikt is de timing niet erg kritisch. Het omschakelen moet gebeuren voordat er een trein op de wissel komt. Het puntstuk is daar niet verbonden met de wisseltong(en). Je kunt dan het relais rustig iets na de servo bedienen en dit door iTrain laten doen. Ik weet niet of je iTrain gebruikt. Maar dan kan het relais voor het puntstuk rustig op een andere OC32 zitten. Ik zelf zet soms ook een aparte sinkdriver op een enkele uitgang van een OC32. Gaat ook prima. Kost niks: één transistor en een weerstand (€0,25). Maar dan moet je wel een minischakelingetje solderen. Dat is zeker wel wat minder netjes, maar kan OC32-s sparen.
Wacht maar even op de reactie van Martin, of hij het er mee eens is. Bij mij werkt het prima. Ik heb dus juist wat sinkdrivers in OC32's door weerstandsbanken vervangen.

Tom51-49

Ongelezen bericht door Tom51-49 » 12 jan 2021, 20:08

Bram schreef: 12 jan 2021, 19:20 Hoi Ton,
ik zit je draadje even te bekijken. Ik werk ook met Dinamo (samen met iTrain). Bij de klassieke puntstukbediening waar één OC32 servo bedient en met een andere uitgang het puntstukrelais bedient moeten servo en puntstuk van één wissel wel op één OC32 zitten. Dit omdat andere de timing van het omschakelen niet goed geregeld kan worden. Het omschakelen van het puntstuk moet gebeuren als de wisseltong vrij is van de rails. Dat is bij de Electrofrog kritisch! Als je echter een (nieuwe) Peco-unifrog wissel gebruikt is de timing niet erg kritisch. Het omschakelen moet gebeuren voordat er een trein op de wissel komt. Het puntstuk is daar niet verbonden met de wisseltong(en). Je kunt dan het relais rustig iets na de servo bedienen en dit door iTrain laten doen. Ik weet niet of je iTrain gebruikt. Maar dan kan het relais voor het puntstuk rustig op een andere OC32 zitten. Ik zelf zet soms ook een aparte sinkdriver op een enkele uitgang van een OC32. Gaat ook prima. Kost niks: één transistor en een weerstand (€0,25). Maar dan moet je wel een minischakelingetje solderen. Dat is zeker wel wat minder netjes, maar kan OC32-s sparen.
Wacht maar even op de reactie van Martin, of hij het er mee eens is. Bij mij werkt het prima. Ik heb dus juist wat sinkdrivers in OC32's door weerstandsbanken vervangen.
Hoi,Bram

bedankt voor je reactie,ik rij namelijk ook met Dinamo en iTRAIN 5.08,en heb al vele Peco-wissels voorzien van de servo en polarisatie.
Maar deze OC32/NG-Full is voorzien van 2 ADM-sinkdrivers met 15 volt,op de pinnen 00-15,en op de 7,5 volt had ik 2 weerstandsbanken zitten,en nou wil ik een weerstandsbank verwisselen met de sinkdriver op de pinnen 24-31,om zo ook de relais en de servo aansturing op een OC te hebben.

nou is de vraag of de GND en VP2 op de K5B in de handleiding OC32/NG pag.36 fig.24 rechts en links onderin >in of uitgangen zijn van de 7,5 volt spanning.???

Groetjes,Ton

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 12 jan 2021, 21:45

Hoi Ton,
voor zover ik weet is de onderaansluiting gewoon doorverbonden met de bovenaansluiting om daar een handige +aansluiting voor de servo's (of eventueel relais) te hebben. En zo lopen beide aansluitingen van de servo netjes parallel. Je zou de voeding ook bovenop kunnen zetten, maar dat is wel zeer onhandig.

Bij de weerstandsbanken vervult die spanning geen andere functie.

Als je een sikdriver gebruikt is er nog een tweede functie: Als je relais afschakelt geeft zo'n relais een flinke spanningspuls. Kan honderden volts zijn, en dat kan (zal) de elektronica beschadigen. In de sinkdriver zit ook een diode die die spanningspuls afvoert. De spanning kan dan niet boven de 7,5 V of 15 V komen. Dat is een tweede reden om de voeding van 7,5V of 15V onderaan aan te sluiten. Allebei is goed. Je kan dus volgens mij heel gerust een sinkdriver van 15V gebruiken voor je relais. Als je het relais zelf maar niet aansluit op die 15V. De sinkdriver legt alleen een verbinding met de min voor het relais. De + van het relais moet dan wel apart op de voeding (bv +7,5V) aangesloten worden, maar dat gebeurt toch al, denk ik.
(Dat haal ik ook van pag 35 : het ene aandachtspunt onderaan)
Ik weet alleen niet op welke spanning jouw relais werken? Is dat 6V=7,5V?

Volgens mij is jouw oplossing overigens ook goed, maar wel wat meer werk. Volgens mij risicoloos.

Kijk ook maar even wat het commentaar van Martin zal zijn. Als je helemaal zeker wilt zijn is Leon van Perlo natuurlijk de echte expert.
groet,
Bram

Plaats reactie