Kruiswissels en hun puntstukken

Vragen over de producten van
Bram

Kruiswissels en hun puntstukken

Ongelezen bericht door Bram » 10 sep 2019, 14:06

Beste Martin,
ik heb inmiddels mijn stukje met twee engelsmannen en kruising met punttukken getest. Je was wat sceptisch, maar de treinen rijden er wel goed over. Met 1 relais, i.p.v. 6. Weliswaar heb ik ook contacten gebruikt van de relais die ik toch al had voor het schakelen van het geheel tussen de vier aansluitende blokken, maar ja, die relais zaten er toch al. Dus dan denk ik, wat moeilijk? Het was wel wat denken extra maar veel minder solderen en draadjes, en in plaats van 12 pinnen van de OC32 (voor schakelen en puntstukken) gebruik ik er nu maar 3 voor het schakelen en 1 voor (al) de puntstukken. Scheelt weer geld en dradenwarboel.
Nou ja, voorlopig ben ik er gelukkig mee,
groet,
Bram

Bram

Re: Kruiswissels en hun puntstukken

Ongelezen bericht door Bram » 12 sep 2019, 17:32

Misschien heb ik iets te vroeg gejuicht Martin,

de meeste treinen passeren de kruiswissels goed, bij niet al te lage snelheid. Maar de hele korte locomotieven blijven toch hangen.
Kan dat nog aan een verkeerde polarisatie liggen? Ik heb niet het idee. Dan zouden de langere loks toch kortsluiting moeten veroorzaken?
Of kan het toch nog aan de polarisatie liggen? Volgens mij heb ik alle railstukken doorgemeten en zijn ze goed met A c.q. B verbonden.

Moet ik het soms in de falende locomotieven zoeken, of zou het kunnen zijn dat de baan niet voldoende vlak is?

Graag toch nog even je commentaar,

groet,

Bram

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 12 sep 2019, 22:28

Ik denk zelf toch de polarisatie je probleem is. Heb he meerdere locs geprobeerd? Krijg je sluiting of blijven ze gewoon hangen?

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 13 sep 2019, 08:07

Geen sluiting. Ze blijven hangen. Ik neem tenminste aan dat er geen sluiting is ITrain geeft geen melding en al ik de wielen een beetje heen en weer schuif gaat de trein weer rijden. Ben je het met me eens dat er dan dus geen sluiting is?
Laatst gewijzigd door Bram op 13 sep 2019, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 13 sep 2019, 08:56

Hoe herken je eigenlijk precies "kortsluiting". Geeft ITrain dan een melding?

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 15 sep 2019, 14:30

Beste Martin,

Het is me inmiddels wel duidelijk dat er sprake is van slecht railcontact. Als ik met een koperdraadje, bij op de engelsman stilgevallen trein, contact maak tussen wiel en rail, dan gaat de lok weer verder. Hoe dit op te lossen weet ik nog niet. Het kan zijn dat dit samenhangt met het niet recht liggen van de kruiswissel, het zou ook een probleem van de peco-engelsmannen kunnen zijn, die bepaalde wat kortere locomotieven niet verdragen. Ik heb voorlopig nog geen zin om de kruiswissels te vervangen door dubbele gewone wissels. Oplossing zou ook kunnen zijn extra railcontact via de eerste aangehangen wagen, maar ook dat is een heel werkje. Dan moeten er in de eerste wagen slepers komen en een elektrische verbinding met de lok. Geen fraaie oplossing, want te ingewikkeld. De lok heeft al een lokbuffer met 2 condensatoren (niet meer plaats). Ik zou ook een extra buffer kunnen inbouwen in een (permanent getrokken) volgwagen. Dat is misschien de beste oplossing. Is dat altijd, voor zover je weet (met een D&H-decoder) een oplossing. In de volgwagen past natuurlijk wel een grote condensator. Niet ideaal, maar gaat het volgens jou wel werken Martin?

Maar mijn eerste conclusie is toch: kruiswissels liggen nog niet recht. Baan is niet vlak. Daardoor onvoldoende railcontact. Ik ga daar eerst aan sleutelen. Maar dat wordt een fiks werkje!

Graag ook nog even antwoord op mijn vraag over de kortsluiting!

Bedankt alvast!

groet,
Bram

Plaats reactie