Mogelijke defecte ESU LocPilot V4.0

Voor vragen over de decoders van....
ArnoldB53

Mogelijke defecte ESU LocPilot V4.0

Ongelezen bericht door ArnoldB53 » 02 okt 2017, 13:08

Op je laatste workshop Digitaliseren de Fleischmann DB 120 omgebouwd. Van de week had ik eindelijk tijd om met de gekochte SprogII aan de gang te gaan in combinatie met de net omgebouwde loc. Uitlezen van de loc ging goed maar het rijden liet al te wensen over. Ik moest hem zelfs af en toe even helpen. Ik dacht misschien nog even inlopen want er zitten natuurlijk ook nog nieuwe koolborstels in. Toen ik weer met de Sprog aan de gang wilde gaan om het decoderadres van de DB te veranderen wilde hij hem niet meer uitlezen.De loc rijdt ook niet meer. Al met al denk ik dus dat de decoder is opgeblazen: te veel stroom gebruikt? De vraag die ik nu heb is wat kan ik controleren voor ik een nieuwe decoder inbouw en mogelijk weer opblaas? Nog even ter herinnering: ook na het ombouwen en testen vond je de loc als niet lekker rijden.
2e vraag: aan de ESU zit een "connectortje". Bestaat er ook een contra want nu moet ik alles weer los solderen en anders was het een kwestie van snel omwisselen.

DTS
Beheerder

Re: Mogelijke defecte ESU LocPilot V4.0

Ongelezen bericht door DTS » 02 okt 2017, 19:59

Hoi,

Over je connector, er zijn absoluut adapters voor te krijgen.
Zoals deze: https://www.webshop-domburgtrainsupport ... l-nem-651/

Over de decoder,

Ik verwacht niet dat je hem hebt opgeblazen. Lijkt me erg stug! Er zal vast wel een verklaring voor zijn.

Kan je van de loc en de decoder een foto posten. Ook graag even een foto van de aansluitingen en als het lukt de motor. Ik vermoed namelijk dat de koolborstelhouder los is geschoten. Daar had je op de cursus zelf ook al last van.

Groetjes

ArnoldB53

Ongelezen bericht door ArnoldB53 » 02 okt 2017, 21:49

Hierbij een 3-tal "foto's"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 02 okt 2017, 22:30

Check hetvolgend:

1; Soldeer de draden van de motor naar de decoder los op de motor en test de motor met een gelijkspanning van een trafo of voeding
2; Als de motor goed is meet dan met een multimeter in piepstand door of er een solide verbinding is van de spoorstaaf naar het punt waar je de rode of zwarte draad aan hebt gesoldeerd.
3; Als dat zo is haal dan de blauwe draad los of de beide lampen draden wit en geel.

Rijdt hij dan nog steeds niet dan ligt het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de decoder.

Ik hoor het graag

ArnoldB53

Ongelezen bericht door ArnoldB53 » 03 okt 2017, 16:26

Martin: rijspanning rechtstreeks naar de motor die dan werkt. Dus ik ga decoder uitbouwen en dan testen op de ESU decoder tester. Ga morgen voor een week het land uit dus vervolg volgende week.Bedankt vast voor de ondersteuning.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 03 okt 2017, 19:01

Geen probleem, ik hoor je wel als je weer zover bent

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

ArnoldB53

Ongelezen bericht door ArnoldB53 » 24 okt 2017, 17:30

Hoi Martin,
Ik heb de decoder los gesoldeerd en aangesloten op de ESU 53900 Profi-Prüfstand.
Vooruit reageert de decoder wel maar achteruit niet dus .....?
Je begrijpt dat ik even wacht met het inbouwen van een andere decoder zolang ik niet weet wat nu precies het probleem is.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 24 okt 2017, 17:39

Hoi Arnold. De motor draaide in beide richtingen op een analoge trafo?

Stuur de decoder maar naar me op, dan kijk ik ernaar en indien nodig stuur ik deze terug aan ESU voor garantie en krijg jij een nieuwe decoder van me.

Domburg Train Support - www.domburgtrainsupport.nl

Plaats reactie