Review Uhlenbrock Intellidrive 2 locdecoders

Voor vragen over de decoders van....
DTS
Beheerder
Berichten: 244
Lid geworden op: 22 aug 2017, 22:55

Review Uhlenbrock Intellidrive 2 locdecoders

Ongelezen bericht door DTS » 13 sep 2017, 22:54

Goedendag,

Zoals aangekondigd wilde ik een deze dagen de nieuw gelanceerde Uhlenbrock Intellidrive 2 decoders aan een kritische test onderwerpen. Met namen het feit dat de oude Intellidrive lijn dusdanig ondermaats presteerde dat ik heb ook niet meer adviseerde aan mijn klanten. Vanavond was het zover, met de NEM 651 en Plux12 variant van beide lijnen in de hand ben ik aan de test geslagen.

De oude decoderlijn Intellidrive:
Bedraad - 73100
NEM 651 - 73110
Plux12 - 73140

De nieuwe decoderlijn intellidrive 2
Bedraad - 73105
NEM 651 - 73115
Plux12 - 73145

getest met DR5000 via Z21 app.
baanspanning 15Vdc

Laten we beginnen met het oprakelen waarom de oude decoderlijn zo tegenviel. Allereerst werkte de hoogfrequente pieptoon de decoder niet voordelig in de kaart. Sterker nog veel gebruikers irriteerde zich eraan. Daarnaast waren de decoder zeer beperkt instelbaar en werkte de lastregeling erg wisselvallig. Kortom de Intellidrive delfde het onderspit tegen concurenten als ESU, Kuehn, ZIMO en Doehler & Haass. Uhlenbrock heeft goed geluisterd en kondigde eind 2016 aan met een nieuwe lijn te komen. En die gaan we even testen natuurlijk!

Testlocs:

Fleischmann Picollo BR 245 (NEM651)
Minitrix BR 182 (NEM651)
Piko NS 2297 (Plux12)

Uiterlijk en informatie
Laten we beginnen met de verpakking, die ziet er hetzelfde uit als de vorige lijn..... niet veel spannends dus. Tot je het keurige doosje open haalt. Wat als eerste gegrepen wordt is de documentatie en die valt bij mijn persoonlijk enorm in de smaak. Waar de oude lijn vrij grootte lettertype gebruikte en daarmee een A6 formaatje vulde met 1 kant aan CV instellingen (beetje trix neigingen) doet de nieuwe lijn het een heel stuk beter. Sowieso veel kleinere letters wat betekend dat er meer te vertellen is. Als je hem open vouwt is de hoeveelheid tekst te vinden op 1 enkel A6 kantje waar de andere 5 kanten gevuld zijn met een oerwoud aan CV instellingen. Van lastregeling tot rangeren, effecten, SUSI, RailCom, servo, ontkoppelen..... Daar gaat mijn techneutenbleod sneller van stromen. Alleen daarmee hebben ze een grote slag overwonnen.

De decoder ziet er zelf ook totaal anders uit, andere componenten en een andere indeling. Ook zit er nu een SUSI stekker op de decoder wat voor het gebruik van susi modules zeer positief is!. Alleen met de NEM decoder hebben ze echt de plank misgeslagen:

Afbeelding

Welke halve...... heeft dit verzonnen. meteen ook het grootste probleem, de Minitrix BR 182 kon niet getest worden met deze decoder en bij de BR 245 moest ik hem schuin in de NEM stekker steken en verbuigen anders maakte het gewoon geen contact.

Dus de NEM versie is een gigantische faal Die gaat bijna nergen inpassen zonder een hap uit je printplaat je halen.

De Plux en de bedrade versie zijn gelukkig wel normaal gebleven en kunnen in alle locs getest worden.
De decoders hebben allen een formaat van 15x8,6x3,2 waar de NEM 651 decoder een dikte heeft van 3,9
De motorstroom is ongewijzigd op 800 mA met 400mA voor de functieuitgangen.
Functiemapping staat nu op F0-F44 (iemand dat ooit gered?)

Andere extra's:
- Railcom en RailCom+
- ABC
- microSUSI

Rijgedrag, BR 245
In eerste instantie toen ik de oude lijn erin stak dacht ik nog mwah, hier klinkt hij minder slecht in als in de andere locs die ik had gebruikt in eerdere testen. Want in de BR 182 maakte deze decoder echt vies veel geluid. In deze loc viel dat reuze mee gelukkig ook reed hij rustig maar ging wel bij stap 5 van de 127 pas kruipen.

De nieuwe lijn decoder maakte wel gelijk indruk door echt muiststil te zijn. Qua geluid zou je kunnen zeggen dat er een Doehler in de loc zit, qua rijden vond ik hem meer bij de ESU passen. in tegenstelling tot zijn voorganger reed de nieuwe decoder al bij stap 2 van 127. Welliswaar schokkend maar al snel trok de loc rustig en vontrolelerbaar weg. Over de gehele linie merkte ik een mooie regeling op de motor. geen fluctuerende snelheden of hoogfrequente pieptonen, nee gewoon een stille mooi reagerende loc zoals het hoort te zijn.

Wel een minpunt: Ondanks dat CV4 net als de DH10c op waarde 2 stond, deed de Uhlenbrock er twee keer zo lang over om naar stap 0 te gaan vanaf 127 dan de DH10c. De reactievertraging van Uhlenbrock blijft bestaan waardoor je in iTrain de loc moet gaan corrigeren. Iets wat bij een Kuehn, ZIMO of DH een stuk minder is.

Rijgedrag NS 2297
Het paradepaardje van Piko geweest en ontzettend veel verkocht in Nederland. Ook allemaal met een 73140 decoder, niet veel gebruikers hebben die decoder er nog in zitten want na een paar maanden begon de decoder kuren te vertonen. Kenmerkend was ook het schokkende optrekken en de enorme pieptoon bij de eerste 15 stappen (op schaal 127).

De nieuwe decoder verraste me in deze loc nog het meest, ik ga nu zelfs iets zeggen wat bijna hetzelfde is als vloeken in de kerk, of als Ajaxied het feyenoord lied zingen op een huldiging:

Hij kruipt zelfs beter als de DH12a decoder.......

De DH12 decoder kruipt bij stap 1 al maar doet dat ietswat met herrie. De nieuwe Uhlenbrock begint wel pas bij stap 3 te kruipen maar doet dit rstiger en stiller. Flink stiller ook. En het rijgedrag is over de hele linie wel te vergelijken met de DH12 wat betekend dat het echt een wereldse verbetering is t.o.v. de oude decoder.

Wel een minpunt, als je geen RailCom gebruikt moet je hem echt uitzetten want hij gaat stotteren op de melder overgangen. Dat zie je vaker maar deze hefet daar wel echt heel veel last van.

Eindconclusie
Absoluut dat ik hem weer terug neem in de decodertesten en mijn assortiment want de nieuwe Intellidrive 2 lijn is gewoon eindelijk een goede decoder geworden.
Behoudens de NEM651 versie welke echt maar dan ook echt (Ik snap het gewoonweg echt niet) in geen van mijn locs fatsoenlijk past.....faalhaas

De bedrade versie en de Plux12 zijn absoluut de moeite weer waard om mee te expirimenteren! Dus geen Huilebroek maar Lachebroek vanaf heden.

Groetjes Martin