Voedingen en boosters: centraal of decentraal

Vragen over de....
GrasSoft

Voedingen en boosters: centraal of decentraal

Ongelezen bericht door GrasSoft » 19 okt 2020, 17:08

Hallo,

Ik ben bezig met het elektrische ontwerp van mijn baan. Ik heb een zolder van 6 x 5 meter waarbij ik rondom de modelbaan wil hebben. Om geen rondjes te rijden heb ik een soort hondenbot voor ogen met aan beide kanten een schaduwstation. Dan kom ik uit op de centrale (dr5000) en x boosters (afhankelijk van rijdende treinen, "losse" sub-baantjes, etc, die rekensom moet ik nog maken).

Maar de vraag is, ga ik alles op 1 plek monteren en dan met langere (rijspanning) toevoerkabels werken? Of monteer ik de boosters verspreid over de baan? Boosters gaan via loconet aan de centrale hangen, dus dan kost het mij wat telefoonkabel (goedkoper dan de minimaal 1,5mm2 die ik anders nodig heb). En een (aan/uit schakelbare) "ringleiding" 220v.

Sowieso heb ik 4 plekken waar ik de terugmelders en schakeldecoders ga monteren, dus kabels vanaf die plekken naar rails en toebehoren ga ik altijd krijgen.

Centraal:
Pro: alle 220v componenten op 1 plek (veiliger?)
Con: 35 meter toevoerkabels (min 1,5mm2)

Decentraal:
Pro: Geen toevoerkabels
Con: meerdere plekken voedingen (brandgevaarlijker?)

Kortom, wat is wijsheid?

Groet,
John

DTS
Beheerder

Re: Voedingen en boosters: centraal of decentraal

Ongelezen bericht door DTS » 19 okt 2020, 17:39

Hoi John,

Allereerst zou ik adviseren om niet voor de DR5000 te gaan, vanwege de matige kwaliteit van de centrale, en de gebrekkige support van Digikeijs. Mede hierom zijn wij onlangs ook afgestapt van het merk.

Daarnaast zou ik nog even wachten met het aanschaffen van een booster, maar de baan in clusters opbouwen. Zodoende is het toevoegen van een booster later vrij eenvoudig. 9 van de 10 keer is het niet nodig en koopt men dit uit onwetendheid. Een goede centrale zoals de Z21 zal je altijd het actuele verbruik vertellen.

Decentraal aanleggen heeft altijd de voorkeur, en een goede infrastructuur is cruciaal voor een storingsvrij bedrijf en het voorkomt onnodig gebruik van boosters.

Als je een keer langs komt met een schema van je baan dan kan ik je ter plekke adviseren hoe je het beste de bedrading aan kunt leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

GrasSoft

Ongelezen bericht door GrasSoft » 19 okt 2020, 21:22

Hoi (Martin?),

Ik weet hoe jij over Digikeijs denkt (net na opening van de winkel al een keer onder genot van een lekker bakkie besproken) en ik neem die ervaring zeker mee. Voordeel (zoals ik het zie) van die centrale (btw: ik heb hem al) dat het een allesvreter is en op veel manieren te benaderen (en dat is voor een IT nerd als ondergetekende) altijd leuk.

Het decentrale is denk ik ook het beste maar ik ben een beetje een freak op brandwerendheid. Voordeel van centraal dat ik alle 220v voedingen in 1 metalen kast kan doen, temp metingen erop en met arduino bewaken en alarm slaan (zal modelbaan altijd compleet spanningsloos zetten als ik er klaar mee ben)

Ik kom zeker nog wel een keer langs om dit verder door te spreken.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

John Grasso

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 20 okt 2020, 12:28

Kijk dat is fijn om te horen, de keuze is bewust en goed overwogen gedaan.

Kleine tip: stuur hem via LAN aan als Roco Z21 :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Plaats reactie