Hoeveel spanning trekt een baan met alles er op en er aan?

Vragen over de....
Alfred 1

Hoeveel spanning trekt een baan met alles er op en er aan?

Ongelezen bericht door Alfred 1 » 29 dec 2017, 13:11

Ik heb onder mijn baan 4 stopcontacten waar elk weer een verlengsnoer aan ligt om alle apparaten van de baan van stroom te voorzien. Mijn vraag is of deze wel voldoende stroom kunnen leveren voor alle apparaten. De stopcontacten zitten ook nog met een slaapkamer en de andere stopcontacten voor een computer en verlichting op één groep. De apparaten van de baan welke worden aangesloten betreffen o.a.:
- de centrale
- aanvullend 1 a 2 boosters (tesamen voor ca 12 treinen tegelijk rijdend)
- 1 a 3 trafo's voor schakelen van circa 30 wissels, 12 seinen, diverse scenery en verlichting
- 1 digikeijs DR4050 baanverlichting
- 1 x SPROG
- 1 ledverlichting voor de onderbouw

Mijn vragen concreet:
- waar moet ik rekening mee houden qua stroomafname of hoe kan ik dat zelf berekenen?
- is er bij te houden hoeveel stroom de baan totaal gaat afnemen?
- waar moet ik rekening mee houden qua draaddikte bij de aanleg van de basis elektrische voorziening van 220 volt? 1mm2 of moet dat meer zijn?

jeemka

Re: Hoeveel spanning trekt een baan met alles er op en er aan?

Ongelezen bericht door jeemka » 31 dec 2017, 13:32

Ga voor 1,5 mm2. En gebruik lange verdeeldozen, liefst zonder schakelaar.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Met vriendelijke groet,
Jaap Kolenberg

Marcvane86

Ongelezen bericht door Marcvane86 » 31 dec 2017, 14:06

Verbruiksmeter kopen bij Conrad en tussen de stekkerdoos en wanddoos zetten zie het verbruik. Doe dat bij alle dozen tel het op en zie wat je totaal verbruik is op je modelbaan. 220 aanleggen minimaal 1,5mm maar liever 2,5mm installatiedraad.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

MadSeven

Ongelezen bericht door MadSeven » 06 feb 2018, 20:03

Hi Alfred,

Ondanks alle posts die ik er eerder over gelezen heb, heb ik mijn eigen sommetje leren maken. De meeste posts die ik vond gingen al snel over 600 of 800 mA per set (loc + wagons met verlichting).
Na een paar weekjes proefdraaien op mijn eigen pas weer actieve baantje kom ik op heel wat zuinigers; de meeste van mijn locjes trekken zonder sleep niet meer dan 100 mA. Een paar stilstaande wagons met verlichting; idem.
Illustratief; dit setje trok rond de 150mA (geen verval, vlak spoor).
Tegelijkertijd een servootje schakelen trok een 40mA, de meeste hangen echter op een andere voeding, dus kon er niet meer testen...

Een behoorlijk verschil dus; toen ik de DR5000 kocht dacht ik er maximaal 6 setjes mee te kunnen laten toeren, denk dat ik nu makkelijk 15 ga halen....En nu maar hopen dat Martin m'n redenering niet afkeurt :D

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 07 feb 2018, 09:17

Nee helemaal correct ;)

Domburg Train Support - www.domburgtrainsupport.nl

Plaats reactie