Wat vragen over railaanleg

Bram

Wat vragen over railaanleg

Ongelezen bericht door Bram » 24 apr 2019, 09:14

Hoi Martin,
zoals geschreven ga ik een stuk Minitrix rail vervangen door Peco. In verband daarmee heb ik nog een hele ris vragen:
1 Je adviseerde om geen isolerende railverbinders te gebruiken. Maar hoe moet het dan bij de blokscheidingen? Daar moet flexrail dan bij beide rails doorgefreesd worden. Dat kan niet op de beide rails recht tegenover elkaar want dan valt de flexrail uit elkaar. Kunnen de A en de B scheidingen dan versprongen aangebracht worden met een afstand van 4 biels (of zelfs meer)? Blijft de integriteit van de flexrail dan behouden?
2. Ik gebruik nu de Peco Unifrog wissels. Een deel van de blokscheiding kan dan in de wissel al gemaakt worden? Of niet?
3. Ik gebruik Peco code 55 rails, maar heb ook (eigenlijk per ongeluk) een paar Peco code 80 flexrails gekocht. Die lijken me ook prima te gebruiken. Of is daar wat op tegen (in het schaduwstation)
4. Ik monteer een aantal wisselservo's onder de baan. Dan gebruik ik een hefboom met 0,8 mm veerstaal. maar een paar moet ik ook boven de baan zetten(scaduwstation). Dan moet ik de servo naast de wissel zetten. Vraag is nu je adviseerde de volgende aanlegvolgorde:
A kurk plakken B rails op lengte maken C solderen aan de rails en sectiescheidingen frezen. Ik zie nu niet goed wanneer ik nog de wisselservo's nog moet bevestigen. Als de rails al vastliggen en de wissels dus ook dan kun je toch nooit meer zeker van boven niet, het verenstaal onder de wissel doorkrijgen. Een servo onder de baan zie ik nog wel zitten, maar dat is wel erg lastig als de wissels al vastgeplakt zijn.
met vriendelijke groet,
Bram