Blokken/Baanvakken

Vragen omtrent iTrain
schmm

Blokken/Baanvakken

Ongelezen bericht door schmm » 02 nov 2017, 21:11

Hi,

Ik ben begonnen met het bouwen voor een baan met Koploper. Maar ben nu toch om om iTrain te gaan gebruiken.

Nu heb ik mijn baanvakken conform dit systeem gemaakt. (de baanvakken die ik reeds heb)

Afbeelding

Is dit een probleem voor iTrain?
www.maarten-schmeit.nl - de bouw van modeleisenbahn Bergstrasse

DTS
Beheerder

Re: Blokken/Baanvakken

Ongelezen bericht door DTS » 04 nov 2017, 09:57

Nee hoor je betrekt eventuele ongedetecteerde delen gewoon bij een naastgelegen melder zodat het hele blok gedetecteerd wordt.

Groetjes

Domburg Train Support - www.domburgtrainsupport.nl

schmm

Ongelezen bericht door schmm » 04 nov 2017, 09:59

Het beste is dus wel om alles aan te passen zodat alles gedetecteerd wordt? En per blok heb je dan 2 melders?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 04 nov 2017, 10:02

Hier even een quote van mijn reactie erop het N-spoorforum:

Wat betreft iTrain en de melderposities adviseer ik altijd om NIET de koploper manier te hanteren van binnenkomst melder, ongedetecteerd stuk en stopmelder. Sterker nog dat werkt de nauwkeurigheid sterk tegen. Waarom, omdat iTrain werkt met het principe van 1 melder, het hele blok mag bestaan uit 1 melder. iTrain wil alleen weten als de loc het blok binnen rijdt en start dan zijn positieberekening. Op dat ongedetecteerde stuk is er dus geen controle en sterker nog een ongedetecteerde sectie is compleet zinloos. heb je die? Soldeer die dan door naar een van de twee aanliggende secties.

Wat daar als aantekening op gegeven kan worden is dat een blok met 1 melder zo goed werkt als de infrastructuur dat toelaat. Dat wil zeggen dat het systeem faalt als je baan vies is of je locs haperen. Daarom adviseren we ook altijd minimaal 2 melder te gebruiken zodat de software een controlemelder heeft. tevens zal op elke extra melder in de software de positionering worden gecorrigeerd.

Dus resumé:
1 melder minimaal = je gehele blok
2 melders is aan te raden
De meer melders des te beter het wordt, maaaaarrrr overdrijven is ook een vak.

Daarnaast maakt de scheiding tussen twee secties totaal niks uit. Al doe je hem in het midden of al na een paar centimeters. Dat boeit itrain helemaal niets. Hij weet de lengte van de melders en de som daarvan is de lengte van het blok. Zou je de positieberekeing uitzetten en op de klassieke manier rijden van binnenkomst-, rem- en stopmelder dan kan je die virtueel zelfs verplaatsen. Dus ook over de plekken van de sectiescheidingen hoef je niet spastisch te denken:

- vermijd scheidingen in bochten, probeer een recht stuk te hanteren
- zet ze op strategische plekken zoals net voor een perron of er net na, een 30 cm voor een sein of op een punt waar je met een melder een actie kan triggeren voor een effect op de baan.

je kan er dus speels mee omgaan.

Er is een situatie dat je 3 melders moet gebruiken en dat is als je een blok hebt waar een loc een bezet blok mag inrijden om te rangeren. (Als je met RailCom rijdt hoeft dat niet). Als je een bezette melder wilt enteren dan moet de loc wel in dat blok worden gemeld als aanwezig. Dat doe je door aan beide zijden een korte melder te plaatsen van 2-5 cm lang.

Als laatste de wisselstraten
Deze zitten in iTrain niet in een blok. Maar omdat we wel willen weten of er iets op een wissel staat omdat een trein wat heeft verloren of een loc is doorgeschoten sluiten we vaak de eerste wissel van die wisselstraat aan op een bezetmelder. In iTrain geef je bij elke wissel die door die eerste wissel wordt gevoed die melder op. Zo gebruikt iTrain de melder alleen om de wissels bezet te melden en word een blok pas vrijgegeven of aangemeld als de loc ook daadwerkelijk in dat blok rijdt.

Ik schrijf momenteel een handleiding met deze basis principes voor automatisering met iTrain. Voordat hij af is kan nog wel even duren maar goed er is al een begin [https://www]

Groetjes

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 04 nov 2017, 10:03

Deze quote hoort daar ook bij

Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen. 

Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.

Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.

Groetjes

schmm

Ongelezen bericht door schmm » 04 nov 2017, 11:53

Hmm... dan ga ik alles maar opnieuw indelen. Ben wel blij dat ik alleen maar de helix en 40% van het schaduwstation klaar heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sarjune333

Ongelezen bericht door sarjune333 » 11 okt 2018, 09:53

DTS schreef:
04 nov 2017, 10:02
Hier even een quote van mijn reactie erop het N-spoorforum:

Wat betreft iTrain en de melderposities adviseer ik altijd om NIET de koploper manier te hanteren van binnenkomst melder, ongedetecteerd stuk en stopmelder. Sterker nog dat werkt de nauwkeurigheid sterk tegen. Waarom, omdat iTrain werkt met het principe van 1 melder, het hele blok mag bestaan uit 1 melder. iTrain wil alleen weten als de loc het blok binnen rijdt en start dan zijn positieberekening shuttle paris transfer. Op dat ongedetecteerde stuk is er dus geen controle en sterker nog een ongedetecteerde sectie is compleet zinloos. heb je die? Soldeer die dan door naar een van de twee aanliggende secties.

Wat daar als aantekening op gegeven kan worden is dat een blok met 1 melder zo goed werkt als de infrastructuur dat toelaat. Dat wil zeggen dat het systeem faalt als je baan vies is of je locs haperen. Daarom adviseren we ook altijd minimaal 2 melder te gebruiken zodat de software een controlemelder heeft. tevens zal op elke extra melder in de software de positionering worden gecorrigeerd.

Dus resumé:
1 melder minimaal = je gehele blok
2 melders is aan te raden
De meer melders des te beter het wordt, maaaaarrrr overdrijven is ook een vak.

Daarnaast maakt de scheiding tussen twee secties totaal niks uit. Al doe je hem in het midden of al na een paar centimeters. Dat boeit itrain helemaal niets. Hij weet de lengte van de melders en de som daarvan is de lengte van het blok. Zou je de positieberekeing uitzetten en op de klassieke manier rijden van binnenkomst-, rem- en stopmelder dan kan je die virtueel zelfs verplaatsen. Dus ook over de plekken van de sectiescheidingen hoef je niet spastisch te denken:

- vermijd scheidingen in bochten, probeer een recht stuk te hanteren
- zet ze op strategische plekken zoals net voor een perron of er net na, een 30 cm voor een sein of op een punt waar je met een melder een actie kan triggeren voor een effect op de baan.

je kan er dus speels mee omgaan.

Er is een situatie dat je 3 melders moet gebruiken en dat is als je een blok hebt waar een loc een bezet blok mag inrijden om te rangeren. (Als je met RailCom rijdt hoeft dat niet). Als je een bezette melder wilt enteren dan moet de loc wel in dat blok worden gemeld als aanwezig. Dat doe je door aan beide zijden een korte melder te plaatsen van 2-5 cm lang.

Als laatste de wisselstraten
Deze zitten in iTrain niet in een blok. Maar omdat we wel willen weten of er iets op een wissel staat omdat een trein wat heeft verloren of een loc is doorgeschoten sluiten we vaak de eerste wissel van die wisselstraat aan op een bezetmelder. In iTrain geef je bij elke wissel die door die eerste wissel wordt gevoed die melder op. Zo gebruikt iTrain de melder alleen om de wissels bezet te melden en word een blok pas vrijgegeven of aangemeld als de loc ook daadwerkelijk in dat blok rijdt.

Ik schrijf momenteel een handleiding met deze basis principes voor automatisering met iTrain. Voordat hij af is kan nog wel even duren maar goed er is al een begin [https://www]

Groetjes

Maar lassen kan soms storingen in de machine veroorzaken. Wat zal er gebeuren als de las niet vasthoudt.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 22 okt 2018, 00:21

Kan je de vraag iets meer specificeren?

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Plaats reactie