De K en de I | Een uitleg over de lastregeling

Van allerhande uitleggen en technische weetjes
Gebruikersavatar
DTS
Beheerder
Berichten: 353
Lid geworden op: 22 aug 2017, 22:55

De K en de I | Een uitleg over de lastregeling

Ongelezen bericht door DTS » 29 aug 2017, 21:18

Een mooi verhaal geschreven door Hans Slob op de DTS FaceBook pagina

Het is misschien wel eens handig om de termen K en I (CV’s 54 en 55) iets uit te diepen in Jip en Janneke taal.
Daarvoor is een klein stukje inzicht in meet en regel techniek nodig.

Denk je eens een wip in met verstelbaar kantelpunt. Zolang dit kantelpunt in het midden staat zal een beweging links eenzelfde beweging rechts als resultaat hebben. Verschuiven we het kantelpunt naar rechts dan heeft een beweging links een kleinere beweging rechts tot gevolg. Schuiven we het kantelpunt vanuit het midden naar links dan heeft een beweging links een grotere beweging rechts tot gevolg. Het effect van de beweging links op de beweging rechts is dus te variëren door het kantelpunt te verschuiven.

De factor K (versterking) doet dit in de decoder. Deze kijkt naar het verschil tussen de gewenste waarde en de gemeten waarde op de motor. Door een zware trein een helling op te trekken zal het verschil tussen gewenste en gemeten waarde groter worden. De loc vertraagd. De decoder probeert dit bij te sturen en gebruikt daar de K-factor voor. Staat deze laag ingesteld dan zal het effect ook minimaal zijn, staat deze hoog dat wordt ook het effect (en daarmee de snelheid) groter.
Nu bestaat er een kans dat wij de K factor te hoog instellen, de gemeten waarde schiet over de gewenste waarde heen. Nu gebeurt het omgekeerde van hierboven, de decoder regelt via dezelfde K -factor terug. Een schokkend rijgedrag bij bepaalde snelheden is het gevolg. Dit is dus domweg een kwestie van testen, elke loc is (iets) anders en de ene sleep is zwaarder dan de andere.

De I factor (integratie tijd in seconden) kan je het beste zien als een weerstand, maar dan tijd gebonden. De K-factor reageert direct en probeert het verschil gewenst / gemeten kleiner te maken. Dit lukt tot op zekere hoogte goed, wordt het verschil echter kleiner en daarmee ook de versterking dan is het effect nihil, er blijft een verschil tussen gewenst en gemeten. Nu probeert de I-factor dit verschil weg te regelen en wel in de aangegeven tijd (cv55 x 0,1 sec). Staat de I factor dus erg kort dan zal de reactie van de decoder heftiger zijn dan dat deze tijd lang staat ingesteld. Te kort kan hier dus ook weer leiden tot een schokkend rijgedrag.

De praktijk in veel meet en regelsystemen werkt ook voor de model locs:
Begin met cv 55 (i-tijd) hoog ingesteld, dus geen invloed en CV54 laag, dus weinig versterking
Verhoog CV54 in stapjes en kijk of de loc constanter gaat rijden, ongeacht bochten, helling of / af. Is dit naar tevredenheid dan begin je de I-tijd te verlagen tot je een mooi, gelijkmatig, rijgedrag krijgt.

Je kan dit nog herhalen voor het langzame rijden, CV51 (I-tijd slow) en CV52 (K factor slow) beïnvloeden hier het rijgedrag.
Apart hiervan staat CV54, de referentiespanning op de motor. De piek waarde van de blokspanning die op de motor staat. Door deze te verlagen verminderen we feitelijk de kracht die het veld uitoefent op de motor. Daardoor gaat de loc langzamer rijden, over het gehele gebied. Dat houdt in dat na een aanpassing op CV54 ook altijd de laagste snelheid gecontroleerd moet worden (CV 2), deze kan nu best te laag (stilstand of schokken) zijn geworden.

Groet, Hans Slob

Plaats reactie