Peco e383F

Vragen over het digitale besturingssysteem volgens DCC protocol
DTS
Beheerder

Re: Peco e383F

Ongelezen bericht door DTS » 22 nov 2019, 11:08

Ja veertjes weg, de draden die eraan zitten zijn puur de 4 hartstukken van het kruis. De wissels moet je solderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 22 nov 2019, 12:12

Duidelijk,
Dank!

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 03 jan 2020, 00:34

Toch nog een vraag over het verwijderen van de veertjes. Bij de gewone wissels kon ik de veertjes gewoon uitwippen door ze met een pincet vast te nemen en wat te wrikken. Bij één van de kruiswissels sprong tegelijk het stel wisseltongen los. Bij de volgende ging het wel maar nu ben ik bij dit dure ding toch weer bezorgd. Ik heb geen reserve e383F in huis.
Kan ik niet beter het plaatje dat naast het veertje zit afnemen? Het dient zo te zien voor niets anders dan om het veertje vast te houden.
Afbeelding
Moet ik de twee lipjes omhoogbuigen om het afdekplaatje te verwijderen?
Afbeelding

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 03 jan 2020, 12:23

Yep dat heb je goed bedacht :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 04 jan 2020, 00:43

Dank!
Martin, dan ga ik eerst de afdekplaatjes en dan de veertjes verwijderen. Vervolgens 8 draden aansolderen en dan het geheel aansluiten.

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 07 jul 2020, 19:01

Beste Martin,

nadat ik de bretelwissel een half jaartje geleden gemonteerd heb en in orde bevonden duikt er toch een probleem op. Eén van de vier wisseltongen maakt niet goed contact met het bijbehorend puntstuk. Ik heb nu de druk van de servo op de wisseltong wat verhoogd zodat de tong beter tegen de rail wordt aangedrukt, maar ik vind dit geen mooie oplossing. Een beetje vuil tussen rail en wisseltong of vonkjes kunnen het contact weer makkelijk verslechteren.
Ik heb wel eens wat gelezen over het aansolderen van een extra draadje aan het scharnierpunt van de wisseltong. Wat denk jij hier van?
groet,

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 07 jul 2020, 19:06

Hoi Bram

Ja juist daarom adviseren wij dat ook om te doen. Het niet polariseren van de wissels geeft gewoon contactproblemen op den duur. Dat valt onder de categorie "verkeerde bezuiniging"

Gewoon de wissels van de scissor polariseren net als elke wissel. De sisser heeft 4 wissels en een kruis.

Elke wissel een draad aan het hartstuk en de twee staven aan de voet.

Op de website bij Handleidibgen vind je een aansluitschema hoe de scissor aangesloten dient te worden. In totaal heb je 6 relais nodig, 4 voor de wissels en 2 voor het kruis.

Groetjes

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 07 jul 2020, 21:37

Beste Martin,
je begrijpt me verkeerd. De wissel is wel degelijk gepolariseerd.
Maar nu ik weerstanden ga meten blijkt dat er toch ergens een weerstand van 4 ohm in dat circuit zit. Dat hoort niet. Ergens is een slechte verbinding is mijn conclusie. Een weerstandsmeter liet zien dat mijn oorspronkelijke conclusie onjuist was. De weerstand zat niet tussen tong en hartstuk maar ergens anders in het circuit, bij het relais. Excuses.

groet, Bram

Plaats reactie