Relais + ovaalwissel

Voor vragen over het hybride besturingssyteem Dinamo
Bram

Relais + ovaalwissel

Ongelezen bericht door Bram » 01 mar 2019, 11:37

Beste Martin
Ik heb een probleem met de bloktoewijzing van de wissels die de ovalen van bovenbaan een schaduwbaan verbinden (bovenin het schema) bij W4
Afbeelding
Ik heb hieronder het problematische gedeelte weergegeven:
Afbeelding

O1 en O2 zijn de blokken van het buitenovaal boven, O3 en O4 van het binnenovaal, O5 en O6 van het schaduwovaal.
(in de bovenbaan O1 O2 O3 O4 wordt rechts gereden, Dus O1 -> O2 en O4 -> O3 en in de schaduwbaan O5 -> O6 en O6 ->O5 , beide richtingen)
De volgende rijwegen zijn mogelijk O1 ->O2 ; O4 -> O3 dan naar het schaduwovaal O1 -> O6 en O4 -> O5 en vanuit het schaduwovaal O5 -> O1 en O6 -> O3

nu het probleem: Jij zei me dat ik het oranje wisselblok W4 moest splitsen en aan iedere engelse wissel een relais moest koppelen. De kruising eronder W4 zit daarbij in de weg. Die verbindt de A en B-rails van beide sporen met elkaar! De sporen zijn bij de wissel niet elektrisch gescheiden, bij de Minitrix-wissel die ik heb ingezet. Een extra blok W4 maken lukt volgens mij in ITrain ook niet, want dan zijn er twee linkerkanten en twee rechterkanten.
Toen ik het schema ontwierp dacht ik dat ITrain het oranje wisselblok W4 met O1 of met O2 of met O3 of met O4 kon verbinden, afhankelijk van de gevolgde route, maar ik zie geen mogelijkheden in ITrain om een relais aan een route te koppelen, alleen aan een wisselstand.
Martin, zie jij een oplossing?
Greeg even je visie hierop!
met vriendelijke groet,
Bram

Bram

Re: Relais + ovaalwissel

Ongelezen bericht door Bram » 01 mar 2019, 13:55

Verbeterd schema in plaatje (er zaten onnauwkeurigheden in):

Afbeelding

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 02 mar 2019, 08:49

Ik kan je verhaal niet geheel volgen maar ik denk dat ik het begrijp.

De scheidingen staan hier niet helemaal goed ingetekend. Zo zijn detwee engelsmannen nog met elkaar verbonden.

De relais (type A/B) waarmee je schaket geef Je inderdaad op bij de wissel die hij schakelt. Niet in een routering

Itrain schakelt aan de hand van de wisselstand dat relais

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 02 mar 2019, 10:14

Probleem is dat de engelsmannen niet van elkaar te scheiden zijn. Bij de 30°-kruising zijn de twee kruisende sporen met elkaar verbonden ( https://www.modeltreinmarkt.nl/mini-tri ... 730mm.html ). Dus zou je dan ook de kruising van een relais moeten voorzien. Welke engelsman dan met de kruising verbonden moet worden hangt niet van de wisselstand af maar van de richting waar de trein vandaan komt.

Trouwens, het kost een extra blok in de TM44, dat weet ik, maar is de inzet van een extra blok ook een oplossing? Het bepalen van de connecties met andere blokken in 'vorige' en 'volgende' is dan wel een dingetje, want dat gaat zeker automatisch niet goed gebeuren als ik het railstukje tussen de twee engelsmannen tot blok promoveer. Maar dat kan je toch met de hand proberen op te lossen? Ik heb het vermoeden dat deze puzzel handmatig op te lossen is, maar weet dat niet zeker. Ik zou het moeten uitproberen, maar dat is een dingetje dat me veel tijd kost. Daarvoor moeten eerst alle wissels werken en dit stuk baan (weer) opgebouwd worden.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 02 mar 2019, 11:22

Hoezo zijn de engelsmannen niet te isoleren? Je zet toch gewoon isolatielasjes op alle uitgangen lijkt me.

Het kruis is voor iTrain ook gewoon een wissel met twee standen waar je een relais aan kan hangen. Het is dus niet nodig om in deze situatie alternatieve oplossingen te zoeken.

Gewoon elke engelsman geheel isoleren (wel het stukje spoor tussen de engelsmannen bij een van de twee betrekken) en voorzien van een eigen relais.

Het kruis kan mijns inziens gewoon gevoed worden door de afbuigende standen van de twee wissels onderin. Zo niet dan ook rondom isoleren en een reais geven.

Je hoeft iig niets te doen met toekennen aan richtingen met volgende en vorige, gewoon de relais in A/B aanmaken en toekennen aan de wissel. Itrain regelt de rest

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 02 mar 2019, 13:24

Afbeelding

Ik bedoelde dat de kruising een verbinding vormt tussen de engelsmannen. Als je de engelsmannen van de kruising isoleert dan heeft de kruising een eigen relais nodig voor de voedingsspanning. Maar waarmee moet de voeding van de kruising verbonden worden bij de wisselstand uit de figuur? De trein kan op twee manieren van rechts naar links door het wisselcomplex lopen.
Groet,
Bram

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 02 mar 2019, 13:38

Geef het kruis een naam, dan kn je de standen van het kruis zien zoals iTrain hem aanstuurd

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 02 mar 2019, 13:44

O, ja ik had te snel gereageerd. Ik had het al gezien. Sorry, je had het verteld, maar ik had niet goed nagedacht (tijdens het stofzuigen). Ik wilde mijn bericht gaan rectificeren, maar jij had al geantwoord. Bedankt!

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 03 mar 2019, 13:48

Hoi Martin
Ik heb een nog eenvoudiger oplossing bedacht. In jouw voorstel verbind je de kruising elektrisch met één van de twee met een van de Het geheel kan dan ook verbonden zijn met de andere engelsman, want daar kan zich toch geen trein bevinden. Met andere woorden er hoeven geen isoleerverbinders gelegd te worden tussen de kruisingen. Het geheel van engelsmannen en kruising is dan, al naar gelang van de wisselstand verbonden met één van de vier blokken O1, O2 O3 of O4. relais K is met de kruising verbonden en bepaalt of het wissselgedeelte verbonden is met de linker of de rechter ovaaldelen ven de bovenbaan.

Afbeelding

Natuurlijk moet dit dubbel uitgevoerd worden , voor railstaaf A én voor railstaaf B.

Volgens mij is mijn oplossing identiek aan die van jou, maar met minder isoleerverbinders en minder aansluitingen op de baan.

(misschien kun je als webmaster deze discussie verplaatsen naar het ITrain gedeelte van de portal, daar past het beter)
met vriendelijke groet,
bedankt voor je hulp!
Bram

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 03 mar 2019, 22:03

Ik bedenk wel dat er iets misgaat als iemand, of ITrain zelf, tijdens een passage van een trein van O4 naar O3 een op de wisselbediening van de kruising gaat zitten drukken. Dan denkt ITrain dat de trein plotseling heen en weer zwabbert tussen O3 en O4, omdat de melders van O4 en O3 afwisselend een trein melden. De kruising is namelijk dan niet bezet, en naar ik aanneem niet geblokkeerd. Ik neem echter aan dat ITrain niet zo dom is deze nutteloze handeling uit te voeren, en de gebruiker achter de computer moet dit ook maar nalaten.

Plaats reactie