Relais + ovaalwissel

Voor vragen over het hybride besturingssyteem Dinamo
DTS
Beheerder

Re: Relais + ovaalwissel

Ongelezen bericht door DTS » 03 mar 2019, 22:07

Probeer het maar uit, dan kom je erachter. Itrain en Dinamo gaan er gewoon goed mee om mits je het goed uitvoert.

Het hierboven gegeven schema is niet correct. Zo gebruik je oer relais al twee wisselcontacten ipv één.

Je kan van te voren alle sceneries bedenken, en de bijbehorende beren bedenken.

Feit is dat als je het goed aanlsuit en instelt het gewoon probleemloos werkt. Jouw situatie is in dat opzichte verre van complex. Hier testen we wisselstraten met wel 7 opeengeschakelde relais.

Het kan overigens geen kwaad alsje het verkeerd aansluit, er gaat dan niks stuk, het werkt dan gewoon niet.
Dus gewoon doen, en ervaar wat dan leer je wat je fout doet.

Hierboven zijn al diverse goede hints gegeven en zoals aan de telefoon aangegeven: think simple

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 04 mar 2019, 09:30

Hoi Martin,
ik ga het deze week uitproberen. In mijn schema waren overigens drie relais getekend, met elk één wisselcontact. De twee linker wisselkontakten zitten in twee afzonderlijke relais. Eén relais voor iedere engelsman (ik had ze OW2 en OW5 gedoopt) en één voor de kruising. Het gaat zo werken!
Bedankt!
Bram

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 04 mar 2019, 09:52

Je hebt voor elk relais de beide wisselcontacten nodig anders kan je nooit de twee railspanningen schakelen

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 05 apr 2019, 11:55

Inmiddels alles getest: het werkt. De drie relais schakelen elk met twee wisselkontakten de railspanning van het deel met engelsmannen en kruising in zijn geheel naar één van de vier blokken links en rechts. De kruising schakelt met zijn relais tussen links en rechts, de engelsmannen tussen binnen en buitenbaan. Werkt prima zo. Elektrische scheiding tussen engelsmannen en kruising is zo niet nodig.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 05 apr 2019, 12:36

Too dat het gelukt is

Plaats reactie