Probleem met kontakt tussen rail en lokomotief

Voor vragen over het hybride besturingssyteem Dinamo
Bram

Probleem met kontakt tussen rail en lokomotief

Ongelezen bericht door Bram » 05 apr 2019, 12:23

Inmiddels stuit ik wel op een heel storend probleem, waardoor mijn digitale loks veel te veel haperen. Dit is merkwaardig omdat deze loks over dezelfde rail (bijna) gereden hebben voordat ik alle servo's op de wissels gemonteerd heb. Heb de rails daarvoor wel (gedeeltelijk) losgehaald van de wissels. Merkwaardig is dat mijn 2 analoge loks nog steeds keurig langs het hele traject kunnen rijden. De digitale lok komt bij allerlei (zeer kleine) oneffenheden op de baan tot stilstand. Dat kan aan de wielen liggen (minder aanrakingspunten met de rail). De oneffenheden in de rail spelen zeker een rol, want één van de digitale loks heeft kennelijk maar 2 wielen voor spanningstoevoer (wat ik weinig vind) en als één van die twee niet tegen de rail komt is er geen stroomtoevoer. Die twee wielen zijn er twee van een stel van zes waarvan er 2 (isolerende bandjes hebben) De assen van deze locomotief kunnen niet ten opzichte van elkaar bewegen, dus er komt al gauw één wiel een paar honderdste mm boven de baan! Maar gek is wel dat het eerder op dezelfde baan wel goed ging. Speelt mee dat nu meerder nieuwe blokken van stroom voorzie? Het gaat mis op de 'oude' blokken die ik al getest heb.
Schoonmaken van de rail helpt niet, maar ja er had ook nog geen trein over gereden, dus wat vuil? Toch maar intensief gepoetst. Extra verbindingen met rail A bieden ook geen soelaas)(geprobeerd)
Een frustrerend probleem: wat nu?

Baanspanning is onveranderd 15,4V. Ik denk zelf aan het opvoeren van de baanspanning van 15,4 V tot b.v. 18 V. Dat kan het probleem misschien een beetje verminderen, maar niet wegwerken . Dat is wel een operatie, want de voedingen zitten op een tamelijk onbereikbare plaats.

DTS
Beheerder

Re: Probleem met kontakt tussen rail en lokomotief

Ongelezen bericht door DTS » 05 apr 2019, 12:30

Spanning verhogen is zinloos en brengt weer nieuwe problemen met zich mee. Als de loc slechte stroomafname heeft dan kan je daar weinig anders aan doen dan een locbuffer installeren. De baanspanning verhogen zal alleen effevt hebben op het wegrijden en de snelheid van de loc.

Vergeet ook niet dat minitrix rails bekend staan om hun beroerde stroomafgifte. De legering van de rails geven minder contact dan bijv. Peco rails

Dat andere locs dit probleem niet hebben wil niks zeggen omdat elk model anders is. Als anderen het niet hebben (analoog of digitaal maakt geen verschil) dan zit het probleem niet in de rails of de baanspanning, anders hadden die er ook last van. Het is dus puur de loc.

Je kan dit ondervangen door ofwel stroomafname te verbeteren in de loc, of een condensator schakeling op de decoder aan te sluiten ( LocBuffer )

Vergeet ook niet dat een analoge trafo lomper is dan een pwm spanning die Dinamo of een decoder op de motor geeft. Daarbij zijn digitale locs gevoeliger dan analoge locs

Groetjes Martin

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 05 apr 2019, 20:02

Hoi Martin,

bedankt voor je snelle antwoord! Dat lokbuffer is een goed idee. Ga ik zeker proberen. Ik vond het al zo gek dat fabrikanten geen condensatoren in lokjes geplaatst worden om dit voor de hand liggende probleem op te lossen.

Maar nu toch nog een volgende vraag. Het is een hele operatie, maar is het ook een idee om stukken rail (bij een station) te vervangen door Peco-rails?
Kan ik aansluiting maken tussen Peco-rails en Minitrix (of moet ik dan alles gaan vervangen, dat is wel heel duur en arbeidsintensief?)

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 05 apr 2019, 22:38

Hoi Martin,

op mijn vraag heb ik al een antwoord gevonden bij https://www.nproject.org/nl/diversen/mo ... rgelijking
en https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=1686

groet,
Bram

Plaats reactie