Knopadres van OC32 in ITrain

Vragen omtrent iTrain
Bram

Knopadres van OC32 in ITrain

Ongelezen bericht door Bram » 28 aug 2019, 18:10

Beste Martin,

ik wil nu proberen met mijn tweede OC32 een knop uit te lezen op pin 24. Als ik daar een ledje wil laten branden dan zou ik in ITrain adres 2.24 moeten kiezen. Bij het uitlezen om hem als terugmelder te gebruiken is dat kennelijk anders. De adressen die ik kan kiezen lopen van 2.1 t/m 2.4. Blijkbaar zijn de hogere pinnen niet bereikbaar, of moet ik nog een instelling veranderen? Waar moet ik zoeken. En hoe weet Itrain dat ik de terugmelder van de OC32 wil gebruiken en niet van de TM44. Is dat doordat ik voor een knop kies en niet voor een bezetmelder?
In ITrain kan ik wel bij Voorkeuren/Interface voor 'terugmelderadressen' de waarde 32 kiezen i.p.v. standaard. Is dat de oplossing? Dan kan ik het (terugmelder)adres wel op 2.24 krijgen.

Groet,
Bram

DTS
Beheerder

Re: Knopadres van OC32 in ITrain

Ongelezen bericht door DTS » 28 aug 2019, 23:40

Wat bedoel je met een ledje? Een ingang is namelijk geen uitgang als je de device feedback geladen hebt in 2.24

Was ik denk ik vergeten te vertellen dat je hiervoor de OC32 als aparte interface op iTrain aan moet sluiten. Dus met een U485 converteer. Losgekoppeld van het Dinamo systeem.

Hier heb je minimaal de plus versie van iTrain voor nodig.

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 29 aug 2019, 08:59

Hoi Martin,

Ja, ja, dat vermoeden had ik al, want je moet niet Dinamo als interface kiezen, maar OC32, als aparte zelfstandige interface.
Dat maakt dan de hardware wel weer een stapje ingewikkelder en duurder Dat laat ik dus maar even liggen,
bedankt voor je antwoord!

Met dat ledje bedoelde ik een ledje aangesloten op dezelfde poort als hij als uitgang gebruikt wordt. Het zou natuurlijk gek zijn als die poort, wanneer je hem als ingang gebruikt plotseling een ander adres zou krijgen. Maar de poortadressering in ITrain is (kan ook niet anders) best ingewikkeld doordat het interne nummer (poortadres) voor iedere interface weer een ander extern adresnummer leidt.

Een andere mogelijkheid lijkt me, op een ongebruikte sectie van een TM44 door de knop een trein te simuleren. Zet een geschikte weerstand in serie met de knop en sluit de schakelaar tussen de A en de B van de sectie. Zo wordt de knop tot bezetmelder. Dit kost geen geld, maar maakt de zaak wel nodeloos ingewikkeld en onoverzichtelijk. Dit is een noodoplossing, waarvoor we ook nog maar even niet gaan kiezen lijkt me.

groet Bram

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 29 aug 2019, 11:51

Zou je kunnen proberen, al weet ik niet of de tm44 dat wel zo leuk vind.

Plaats reactie